Κάνε στην άκρη να περάσω – Είστε σίγουροι πως όταν χρειαστεί να προσπεράσετε τον μπροστά σας μπορείτε να το κάνετε με σωστό τρόπο και χωρίς να θέσετε εαυτόν ή άλλους σε κίνδυνο; Διαβάστε τις δικές μας συμβουλές για να προσπερνάτε σε λιγότερο χρόνο και με μεγαλύτερη ασφάλεια.

Η προσπέραση είναι μία από τις διαδικασίες κατά την οδήγηση, που μπορεί να έχει άσχημα αποτελέσματα αν δεν γίνει σωστά και δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα. Εξάλλου αποτελεί μία από τις βασικότερες αιτίες θανατηφόρων τροχαίων, καθώς ο οδηγός αναγκάζεται να κινηθεί -τις περισσότερες φορές- στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Και φυσικά σε όλο αυτό συνυπολογίστε το χαμηλής ποιότητας ελληνικό οδικό δίκτυο. Συνεπώς αναπόσπαστο κομμάτι για μια σωστή προσπέραση, αποτελεί η εμπειρία του κάθε οδηγού, ένα χαρακτηριστικό που κατακτείται σταδιακά και μετά από αμέτρητους ασφαλείς πειραματισμούς. Ας δούμε παρακάτω πέντε σημαντικές παραμέτρους για να προσπερνάτε σαν έμπειρος και καλός οδηγός.

1. Πινακίδες και μορφολογία

Ο σωστός και έμπειρος οδηγός γνωρίζει πολύ καλά ποια είναι τα σημεία που μπορεί να κάνει προσπέραση και ποια είναι αυτά που την καθιστούν δύσκολη και επικίνδυνη. Αρχικά λοιπόν βεβαιωθείτε πως δεν υπάρχει σήμανση ή διαγράμμιση που να απαγορεύει την προσπέραση. Για όσους τυχόν το αγνοούν, όταν στο οδόστρωμα υπάρχει συνεχής και όχι διακεκομμένη γραμμή τότε απαγορεύεται να πραγματοποιήσετε προσπέραση και φυσικά ποτέ δεν προσπερνάμε από τη δεξιά λωρίδα, ακόμα και αν είναι η μοναδική διαθέσιμη λωρίδα για προσπέραση. Επίσης σε περίπτωση που υπάρχει προσωρινή χάραξη κίτρινου χρώματος υπερισχύει της πρότερης χάραξης.   Παράλληλα για κανένα λόγο δεν θα πρέπει να πραγματοποιείτε προσπεράσεις πάνω σε στροφή ή όταν ακολουθεί στροφή σε λίγα μέτρα διότι δεν έχετε την απαραίτητη ορατότητα στο αντίθετο ρεύμα και τις συνθήκες κίνησης που επικρατούν σε αυτό. Αντίστοιχα το ίδιο ισχύει σε δρόμους με ανηφόρα στο σημείο που αυτή φτάνει στη μέγιστη καμπή της και ακολουθεί κατηφόρα. Τέλος ελέγξτε πριν ξεκινήσετε την προσπέραση πως εκείνη τη στιγμή δεν ξεκινάει προσπέραση σε εσάς το όχημα που σας ακολουθεί.

2. Εν αρχή είν το φλας και οι καθρέπτες

Πριν πραγματοποιήσετε προσπέραση σε δρόμο με μία ή περισσότερες λωρίδες και αφού σιγουρέψετε πως η κίνησή σας είναι επιτρεπτή, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να ελέγξετε τους καθρέπτες σας, να βεβαιωθείτε πως αριστερά σας δεν έρχεται κάποιο άλλο όχημα, είτε από το αντίθετο ρεύμα, είτε κάποιο πιο γρήγορο όχημα με την ίδια κατεύθυνση με εσάς. Επιπλέον δώστε προσοχή στη νεκρή γωνία για τυχόν διερχόμενες μοτοσικλέτες και ελέγξτε ελαφρά και με το μάτι σας.  Έπειτα ενεργοποιήσετε το αριστερό φλας για να προειδοποιήσετε τους γύρω σας για το τι ετοιμάζεστε να κάνετε. Αντίστοιχα όταν τελειώσετε την προσπέραση, ενεργοποιείτε το δεξί φλας ώστε να επανέλθετε στη λωρίδα κυκλοφορίας σας.

3. Επιλογή σχέσης στο κιβώτιο

Κατά τη διάρκεια της προσπέρασης, πρώτα από όλα, χρειάζεται να επιλέξουμε σωστή σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων, η οποία πρέπει να φέρει τις στροφές του κινητήρα στην αρχή του φάσματος που αποδίδει τη ροπή του, έτσι ώστε να μην φτάσει ο κινητήρας στον περιοριστή στροφών (κόφτη) πριν ολοκληρώσουμε την προσπέραση, με αποτέλεσμα να χάσουμε χρόνο. Σε γενικές γραμμές στα diesel το φάσμα των στροφών που αποδίδεται η ωφέλιμη ροπή είναι από τις 1.700 μέχρι τις 3.800 σ.α.λ., ενώ για τους τούρμπο βενζινοκινητήρες το φάσμα είναι μεγαλύτερο και καλύπτει από τις 1.500 έως τις 5.000 στροφές. Ιδιαίτερα αν βρίσκεστε σε αυτοκινητόδρομο είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί να κατεβάσετε μία ακόμα και δύο σχέσεις για να ξεκινήσετε το προσπέρασμα και όταν φτάσουμε στο μέγιστο αριθμό στροφών της ωφέλιμης ροπής, εφόσον δεν έχουμε ολοκληρώσει την προσπέραση, θα χρειαστεί να ανεβάσουμε μία σχέση.

4. Το προσπέρασμα έχει σωστές γραμμές

Για να γίνει όσο το δυνατόν γρηγορότερα και ασφαλέστερα η προσπέραση θα πρέπει να έχουμε τη σωστή θέση στο οδόστρωμα. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να τοποθετηθούμε σχετικά κοντά στο προπορευόμενο όχημα, τηρώντας ωστόσο τους κανόνες ασφαλείας σε περίπτωση που το προπορευόμενο όχημα φρενάρει απότομα. Έπειτα ανοιχτείτε αποφασιστικά αριστερά και επιταχύνετε. Προσοχή μην περάσετε πολύ κοντά το προπορευόμενο όχημα γιατί ελλοχεύει ο κίνδυνος να πραγματοποιήσει ταυτόχρονα και το προπορευόμενο όχημα προσπέραση και να συγκρουστείτε. Συνεπώς χρειάζεστε χώρο ώστε να προλάβετε να αντιδράσετε. Αυτό από την άλλη δε σημαίνει πως θα πρέπει να πάτε και στην άλλη άκρη γιατί έτσι θα χάσετε χρόνο. Επιπλέον είναι πολύ σημαντικό όταν προσπερνάτε φορτηγά ή άλλα ογκώδη οχήματα να διατηρείτε ακόμα μεγαλύτερη απόσταση πριν το προσπέρασμα ώστε να έχετε καλύτερο οπτικό πεδίο από την απέναντι πλευρά.

5. Απόσταση προσπεράσματος

Ο μέσος οδηγός εκτιμά ότι για να προσπεράσει με ένα μικρομεσαίο ή μικρό αυτοκίνητο με ταχύτητα κάτω από το όριο (ανάλογα), όταν το αντίθετα ερχόμενο αυτοκίνητο έχει ταχύτητα 110 χλμ./ώρα, χρειάζεται περίπου 300-400 μέτρα και 200-300 μέτρα εάν το επερχόμενο έχει ταχύτητα 90 χλμ./ώρα. Η πραγματικότητα όμως σοκάρει. Χρειάζονται τουλάχιστον 850 μέτρα στην 1η περίπτωση (+ 60 με 70 μέτρα με 4 επιβάτες και αποσκευές) και 540 μέτρα στη 2η περίπτωση (+ 50 με 60 μέτρα με 4 επιβάτες και αποσκευές).

Ειδικές περιπτώσεις και συνθήκες που απαγορεύεται η προσπέραση

Παρακάτω θα διαβάσετε κάποιες περιπτώσεις που απαγορεύεται ρητά βάσει του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να πραγματοποιείται προσπέραση. Αυτές είναι:
  1. Όταν κάποιος από τους οδηγούς που ακολουθούν αυτόν που προτίθεται να προσπεράσει άρχισε ήδη το προσπέρασμα.
  2. Όταν ο οδηγός που προπορεύεται στην λωρίδα κυκλοφορίας δώσει σήμα ότι προτίθεται να προσπεράσει άλλον.
  3. Αμέσως πριν ή επί μη κυκλικού ισόπεδου οδικού κόμβου, εκτός αν:
    • επιτρέπεται το προσπέρασμα προς τα δεξιά, κατά την περίπτωση που το προπορευόμενο αυτοκίνητο έχει δώσει σήμα ότι θέλει να στρίψει αριστερά και έχει τοποθετήσει το όχημά του στην αριστερή πλευρά.
    • η οδός, στην οποία γίνεται το προσπέρασμα, έχει προτεραιότητα
    • η κυκλοφορία ρυθμίζεται από τροχονόμο ή με φωτεινούς σηματοδότες
    • το όχημα που προσπερνάτε είναι ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή μοτοσικλέτα.
  4. Αμέσως πριν ή επί σιδηροδρομικής διάβασης χωρίς κινητά φράγματα, εκτός αν η οδική κυκλοφορία ρυθμίζεται από φωτεινούς σηματοδότες, όπως αυτοί που χρησιμοποιούνται στους ισόπεδους οδικούς κόμβους.
  5. Αμέσως πριν ή σε διάβαση πεζών, η οποία έχει σημανθεί ως διάβαση πεζών στο οδόστρωμα ή με πινακίδα σήμανσης.
  6. Μέσα στις σήραγγες με μια λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
  7. Όταν σχολικό λεωφορείο έχει σταματήσει σε οδόστρωμα με μία ή δύο λωρίδες κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση που κινείται και έχει αναμμένα τα φώτα έκτακτης ανάγκης για την αποβίβαση και την επιβίβαση των μαθητών.

Πηγή: http://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Ksereis-na-prospernas_140861.asp

About The Author

Related Posts