Μπορεί να μην το βλέπουμε παρά μόνο όταν μπαίνει και βγαίνει, αλλά το λιπαντικό είναι αυτό που κρατά τον κινητήρα εν ζωή και φροντίζει όχι μόνο την απόδοση του, αλλά και την καθαριότητα και τη μακροζωία του. Τι πρέπει να ξέρουμε για να επιλέξουμε το σωστό λιπαντικό;

Όλοι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι κατασκευασμένοι από μεταλλικά μηχανικά μέρη που κινούνται με ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες. Για να μπορέσουν να λειτουργήσουν, πρέπει όλα τα κινούμενα τους μέρη να είναι καλυμμένα από ένα λεπτό φιλμ λαδιού, που αναλαμβάνει χρέη διαμεσολαβητή, επιτρέποντας την περιστροφή τους χωρίς υπερθερμάνσεις και φθορές.

Το σωστό λιπαντικό εκτελεί και άλλες λειτουργίες: μειώνει το θόρυβο του κινητήρα, καθαρίζει τα κατάλοιπα της καύσης από τους κυλίνδρους και τα κατάλοιπα της τριβής από όλο τον κινητήρα, ενώ συμμετέχει τα μέγιστα στην απαγωγή της θερμοκρασίας.

Το κύριο κοινό χαρακτηριστικό όλων των λιπαντικών είναι το ιξώδες, που εκφράζει το πόσο παχύρευστο είναι σε ένα εύρος θερμοκρασιών. Η μέτρηση του ιξώδους γίνεται στους -18° C και στους 100° C, δίνοντας αντίστοιχα δύο αριθμούς που εκφράζουν τη συμπεριφορά του λιπαντικού στις χαμηλές θερμοκρασίες (με την ένδειξη W) και τις υψηλές θερμοκρασίες. Σε σχέση π.χ., με ένα λιπαντικό 20W-50, ένα λάδι 10W-50 θα είναι πιο λεπτόρρευστο στις χαμηλότερες μόνο θερμοκρασίες, ενώ ένα λάδι 20W-40 θα είναι πιο λεπτόρρευστο στις υψηλές θερμοκρασίες.

Είναι βασικό το λιπαντικό μας να συμφωνεί με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, καθώς σε κινητήρες με μικρές ανοχές θέλουμε χαμηλό ιξώδες για να μπορούν να λιπαίνονται σωστά και τα πιο απόμακρα σημεία του κινητήρα, ενώ σε παλαιότερης τεχνολογίας κινητήρες προτιμούμε λάδια με υψηλό ιξώδες, αλλιώς θα έχουμε αυξημένη κατανάλωση λαδιού καθώς θα περνάει από μέρη που ο κατασκευαστής δεν είχε προβλέψει.

Πέρα από το ιξώδες του λαδιού, καλό είναι να ξέρουμε εάν είναι κατασκευασμένο για τον συγκεκριμένο τύπο του κινητήρα μας, ή πρόκειται να προξενήσει βλάβη είτε σε αυτόν είτε στον καταλύτη. Η κατάταξη της ACEA καθορίζει την ποιότητα των λιπαντικών κινητήρα ως εξής: Α1 έως A3 και Α5 για τους βενζινοκινητήρες, Β1 έως Β5 για τους κινητήρες ντίζελ των επιβατικών οχημάτων (Ο χαρακτηρισμός για τις παραπάνω κατηγορίες γίνεται συνδυαστικά Α/Β: gasoline and diesel engine oils) και C1 έως C4 (C: Catalyst compatibility oils) για αυτοκίνητα τελευταίας τεχνολογίας εφοδιασμένα με καταλύτες.

Γνωρίζοντας αυτά, μπορούμε με την πρώτη ματιά να δούμε εάν το λιπαντικό που μας προτείνουν κάνει για το συγκεκριμένο τύπο του κινητήρα μας. Από εκεί και πέρα, μπορούμε να αρχίσουμε να εμβαθύνουμε στα χαρακτηριστικά των λιπαντικών, ανάλογα με τον τρόπο κατασκευής τους και τον προορισμό τους. Ανεξάρτητα από το τι θα προτιμήσουμε όμως, δύο πράγματα παραμένουν σταθερά: Πάντα αλλάζουμε και το φίλτρο με κάθε αλλαγή λαδιών και δεν αναμειγνύουμε ποτέ λάδια διαφορετικών τύπων.

Πηγή: http://www.autotriti.gr/agora/data/news/lipantika-To-A-kai-to-W-ths-makrozwias-toy-kinhthra_136676.asp#ixzz4Ip1Ov1il