Αρκετοί πιστεύουν ότι ο σημαντικότερος μηχανισμός ασφάλειας σε ένα όχημα είναι τα φρένα. Η άποψη αυτή είναι σωστή αλλά τι θα ήταν όμως τα φρένα χωρίς καλά ελαστικά; Τα ελαστικά είναι η μοναδική επαφή του οχήματος με το δρόμο. Είναι αυτά τα οποία μεταφέρουν την κίνηση του οχήματος, αποσβένουν πριν από την ανάρτηση τους κραδασμούς διαβάζοντας και την παραμικρή ανωμαλία του εδάφους και είναι αυτά τα οποία αποτυπώνουν την οδική συμπεριφορά του οχήματος στο δρόμο. Καταλαβαίνουμε λοιπόν πόσο κρίσιμη και απαραίτητη είναι η καλή τους κατάσταση και η διατήρηση των προδιαγραφών λειτουργίας τους.

Η επιλογή ενός ελαστικού εξαρτάται από διάφορους παράγοντες που έχουν να κάνουν με την χρήση, το κόστος, το όχημα κλπ. Μην βιαστείτε να επιλέξετε ένα φτηνό ελαστικό! Ένα φτηνό ελαστικό με χαμηλή απόδοση μπορεί να σας κοστίσει περισσότερο από ένα ακριβό και καλό. Τα κριτήρια σας θα πρέπει να είναι τα εξής:

• Συνθήκες χρήσης (κίνηση στην πόλη, στον αυτοκινητόδρομο, σπορ οδήγηση).
• Κλιματολογικές συνθήκες (κίνηση σε βρεγμένο ή στεγνό οδόστρωμα, σε λάσπη, χώμα, χιόνι, κίνηση σε υψηλές ή χαμηλές θερμοκρασίες).
• Διαστάσεις ελαστικών (επιλέγουμε ελαστικά ίδιων διαστάσεων και προδιαγραφών με τα εργοστασιακά ή με τα ισοδύναμά τους).
• Κόστος.
Πριν αγοράσετε λοιπόν ελαστικά σκεφτείτε όλα αυτά τα κριτήρια και μετά κάντε την επιλογή σας. Θυμηθείτε πως επιλέγουμε ελαστικά πάντα με γνώμονα την ασφάλεια μας και την προστασία του περιβάλλοντος.

  • Τα ελαστικά λήγουν;

Τα ελαστικά δεν έχουν ημερομηνία λήξης. Ωστόσο όμως, οι περισσότεροι κατασκευαστές ελαστικών συνιστούν να μην αγοράζετε ελαστικά με ημερομηνία κατασκευής πέραν της δεκαετίας. Αυτά τα ελαστικά ακόμα και αν έχουν αποθηκευτεί σε ιδανικές συνθήκες πίεσης και θερμοκρασίας και η εξωτερική τους εμφάνιση δείχνει πως είναι χρησιμοποιήσιμα θα φθαρούν πάρα πολύ γρήγορα.

  • Κάθε πότε πρέπει να αλλάζω ελαστικά;

Τα ελαστικά δεν έχουν συγκεκριμένη διάρκεια ζωής. Η ευθύνη της αντικατάστασής τους βαραίνει τον ιδιοκτήτη του οχήματος. Ο ιδιοκτήτης πρέπει να λάβει υπόψην του τις συνθήκες αποθήκευσης και οδήγησης, το ιστορικό συντήρησης, τις πιθανές επισκευές που έχει κάνει και την δυναμική απόδοση των ελαστικών του. Τέλος οι οπτικοί έλεγχοι για φθορές, αλλοιώσεις, χτυπήματα, εξογκώματα ή ρωγμές είναι παράγοντες που πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψην για την αντικατάσταση ή όχι ενός ελαστικού. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε και έναν επαγγελματία πριν προβείτε σε κάποια αγορά.

  • Τι πίεση βάζω στα ελαστικά μου;

Η πίεση ορίζεται ξεχωριστά για κάθε μοντέλο οχήματος από τους κατασκευαστές ελαστικών και αυτοκινήτων. Συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης (manual) του αυτοκινήτου σας. Εναλλακτικά, υπάρχουν ταμπελάκια ή αυτοκόλλητα σε διάφορα σημεία του οχήματός σας (όπως στο πώμα του ρεζερβουάρ, στις πόρτες του οχήματος ή στο ντουλαπάκι του συνοδηγού) στα οποία μπορείτε να βρείτε τη σωστή πίεση των ελαστικών για το όχημά σας. Να σημειώσουμε πως η σωστή πιέση μεταβάλλεται σε σχέση με το φορτίο του οχήματος και συνήθως διαφέρει για τα εμπρός και πίσω ελαστικά.

  • Πότε να ελέγχω την πίεση των ελαστικών μου;

Η απώλεια πίεσης ποικίλει ανάλογα με την θερμοκρασία. Σας συνιστούμε να ελέγχετε την πίεση τουλάχιστον κάθε 2 βδομάδες και πάντα πριν από κάποιο ταξίδι (ο έλεγχος εξάλλου είναι δωρεάν) και να την ρυθμίζετε αναλόγως. Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται μόνο όταν τα ελαστικά είναι κρύα και όχι όταν είναι ακόμη ζεστά από την οδήγηση. Θυμηθείτε να ελέγξετε και την ρεζέρβα.

  • Μπορώ να βάλω ελαστικά μεγαλύτερων διαστάσεων από αυτά που ορίζει ο κατασκευαστής;

Μπορείτε να βάλετε ελαστικά διαφορετικών διαστάσεων αρκεί να είναι γεωμετρικά ισοδύναμα. Αν δεν είναι, τότε πιθανότατα τα νέα ελαστικά να βρίσκουν στους θόλους όταν στρέφετε τους τροχούς ή όταν πέφτετε σε κάποια λακούβα, με αποτέλεσμα την γρήγορη φθορά τους αλλά και την φθορά του αμαξώματος. Επίσης ενδέχεται να παρατηρήσετε αύξηση στην κατανάλωση και διαφορές στην οδηγική συμπεριφορά του οχήματός σας.

  • Πως μπορώ να βρω ισοδύναμα ελαστικά με αυτά που μου προτείνει ο κατασκευαστής;

Τα ισοδύναμα ελαστικά μπορείτε να τα βρείτε στο βιβλιαράκι του κατασκευαστή (manual). Διαφορετικά μπορείτε να εφαρμόσετε τον μαθηματικό τύπο που μπορείτε να βρείτε στην ενότητα ‘Ισοδυναμίες’ πατώντας εδώ. Εναλλακτικά μπορείτε να έρθετε σε ένα από τα ΚΤΕΟ του δικτύου της ΚΤΕΟΗellas A.E. και να εξετάσουμε μαζί τις διαθέσιμες επιλογές σας.

  • Είναι απαραίτητο να βάλω την σωστή πίεση, αυτήν δηλαδή που ορίζει ο κατασκευαστής;

Πρέπει απαραιτήτως να τηρείτε την πίεση που συνιστά ο κατασκευαστής, επειδή είναι η κατάλληλη για το όχημά σας και το φορτίο του. Με αυτόν τον τρόπο εκμεταλλεύεστε πλήρως τα χαρακτηριστικά του ελαστικού σας και μεγιστοποιείτε τις επιδόσεις τους, την διάρκεια ζωής τους και την ασφάλειά σας.

  • Τι θα συμβεί αν δεν τηρήσω τις σωστές πιέσεις που ορίζει ο κατασκευαστής στα ελαστικά μου;

Απώλεια πίεσης σημαίνει αύξηση στην απόσταση φρεναρίσματος, μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου και κίνδυνος απώλειας πρόσφυσης. Επίσης τα ελαστικά όπως και οι ζάντες θα υποστούν ζημιές και θα συντομευθεί η διάρκεια ζωής τους. Η οδήγηση με εσφαλμένες πιέσεις μπορεί να διακινδυνεύσει σοβαρά την ασφάλεια, μέχρι και να συμβούν περιστατικά όπου θα τεθούν σε κίνδυνο ζωές.

  • Που μπορώ να ελέγξω την πίεση των ελαστικών μου;

Την πίεση μπορείτε να την ελέγξετε και μόνος σας αρκεί να διαθέτετε ένα πιεσόμετρο ή έναν στάνταρ εξοπλισμό γεμίσματος αέρα, ο οποίος είναι διαθέσιμος στα βενζινάδικα, στα καταστήματα πώλησης και επισκευής ελαστικών καθώς και στα συνεργεία. Στο δίκτυο των ιδιωτικών ΚΤΕΟ της KΤEOHellas A.E. μπορούμε να ελέγξουμε και την πίεση των ελαστικών σας αλλά και την κατάστασή τους (φθορά, πάχος πέλματος, κλπ)

  • Τι είναι η υποπίεση και ποιές οι επιπτώσεις της;

Υποπίεση έχουμε όταν η πίεση είναι μικρότερη της συνιστώμενης. Η υποπίεση μειώνει την αντοχή των ελαστικών μεγαλώνοντας έτσι πιο γρήγορα την φθορά τους και μπορεί να οδηγήσει σε απότομο κλατάρισμα. Επίσης μειώνει το κράτημα και την αίσθηση στο δρόμο ενώ αυξάνει και την κατανάλωση καυσίμου λόγω της μεγαλύτερης αντίστασης κύλισης. Ακόμα, ένα ελαστικό με υποπίεση εμφανίζει μεγαλύτερο κίνδυνο υδρολίσθησης και τέλος η υποπίεση αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος.

  • Τι είναι η υδρολίσθηση;

Όλα τα ελαστικά έχουν στο πέλμα τους διαφόρων ειδών αυλακώσεις. Οι αυλακώσεις αυτές απομακρύνουν το νερό που υπάρχει μεταξύ του πέλματος του ελαστικού και του οδοστρώματος ώστε να εξασφαλίζεται η απαραίτητη πρόσφυση. Αν όμως η ποσότητα του νερού στο δρόμο σε συνδυασμό με την ταχύτητα κίνησης του οχήματος ξεπεράσει τις αποχετευτικές δυνατότητες του ελαστικού, τότε δημιουργείται και παρεμβάλεται ένα λεπτό στρώμα νερού ανάμεσα στο πέλμα του ελαστικού και το δρόμο, που έχει ως αποτέλεσμα το όχημα να γλιστρά με μηδενική πρόσφυση πάνω στο οδόστρωμα. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται υδρολίσθηση.

  • Τι μπορώ να κάνω για να αποφύγω την υδρολίσθηση;

Για να αποφύγουμε την υδρολίσθηση ακολουθούμε τις παρακάτω απλές συμβουλές:

  1. Οδηγούμε με ελαστικά σε καλή κατάσταση και πάντα με τη σωστή πίεση.
  2. Αποφεύγουμε τα σημεία στο δρόμο στα οποία έχει συγκεντρωθεί νερό και οδηγούμε εκεί όπου το οδόστρωμα έχει στεγνώσει ή πάνω στο ‘αποτύπωμα’ των προπορευόμενων οχημάτων.
  3. Αντικαθιστούμε τα ελαστικά μας αν αυτά έχουν φθαρμένο πέλμα ή πάχος πέλματος λιγότερο των 1,6mm.
  4. Κινούμαστε πιο αργά σε βρεγμένο οδόστρωμα από ότι συνηθίζουμε σε στεγνό και αποφεύγουμε βίαιες και απότομες κινήσεις ή αλλαγές κατεύθυνσης.
  5. Αν αντιληφθούμε ότι το όχημά μας υδρολισθαίνει αφήνουμε απαλά το γκάζι και κρατάμε σταθερό το τιμόνι, μέχρι να νοιώσουμε ότι επανήλθε η πρόσφυση. Φρένο σε αυτήν την περίπτωση αποφεύγουμε να εφαρμόσουμε ακόμη και όταν το όχημα μας έχει ABS.
  • Μπορώ να βάλω διαφορετικά ελαστικά σε κάθε τροχό;

Τα ελαστικά, σύμφωνα με την νομοθεσία πρέπει να είναι ίδια ανά άξονα. Αυτό επιβάλλεται για να αποφύγουμε την εμφάνιση υδρολίσθησης και για να βελτιστοποιήσουμε το κράτημα του οχήματός μας σε βρεγμένο οδόστρωμα.

Τα περισσότερα οχήματα μπορούν να δεχθούν πλήθος διαστάσεων ελαστικών. Πριν επιλέξετε κάποια διαφορετική διάσταση από αυτήν που έχετε ήδη, συμβουλευτείτε το βιβλιαράκι του κατασκευαστή. Εκεί θα βρείτε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για να κάνετε σωστή και λειτουργική επιλογή όσον αφορά τις διαστάσεις του ελαστικού. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμο το βιβλιαράκι του κατασκευαστή αναζητήστε στο αυτοκίνητο σας το ταμπελάκι του κατασκευαστή στο οποίο ενδεχομένως να αναγράφονται οι επιτρεπόμενες διαστάσεις. Αν δεν υπάρχει τότε χρησιμοποιείστε τον παρακάτω μαθηματικό τύπο όπως αναφέρεται στην ΥΑ 79400/2490, Φ.Ε.Κ. 496/Β/16-06-1989, άρθρο 3, ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β:

Εργοστασιακή Διάσταση: Α/Β RΓ

Διάσταση Αντικατάστασης: Ε/Ζ RΗ

Η απόκλιση πρέπει να είναι ανάμεσα στο -2,5% και το +1,5%

Παράδειγμα:
Εργοστασιακή Διάσταση: 175/70 R13

Διάσταση Αντικατάστασης: 185/65 R14

Η συγκεκριμένη διάσταση δεν είναι αποδεκτή διότι βγαίνει εκτός του +1,5% που ορίζει η νομοθεσία.

Οι επιτρεπόμενες ισοδυναμίες ελαστικών με βάση τους πίνακες ισοδυναμιών ή το εύρος της ολικής διαμέτρου δηλαδή (από –2.5% έως +1.5%), ισχύουν μόνον για τα επιβατικά ελαφρά οχήματα.

Για τα φορτηγά οχήματα η αντικατάσταση των ελαστικών επιτρέπεται μόνο στις παρακάτω περιπτώσεις, σύμφωνα με την ΥΑ 79400/2490 (Φ.Ε.Κ. 496/Β/16-06-1989, Άρθρο 3, ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α, Εγχειρίδιο Νομοθετικών και Λοιπών Απαιτήσεων), στις οποίες τα νέα ελαστικά αναφέρονται:

  1. Στην έγκριση τύπου του εν λόγω οχήματος.
  2. Στον έντυπο κατάλογο του εργοστασίου κατασκευής ή στο εγχειρίδιο χρήσης του οχήματος ή σε κάποιο ταμπελάκι του κατασκευαστή του οχήματος, προσαρμοσμένο σε κάποιο σημείο του αμαξώματος του οχήματος.
  3. Στην ξένη άδεια κυκλοφορίας (αν πρόκειται για μεταχειρισμένο εισαγωγής) και για το ίδιο μικτό φορτίο.
  4. Στην έγγραφη βεβαίωση του εργοστασίου κατασκευής, θεωρημένη από την Επίσημη αντιπροσωπεία στην Ελλάδα.

Τα ελαστικά είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να αντέχουν σε διάφορες καταπονήσεις και έχουν υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας. Για να διατηρήσουμε αυτά τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά θα πρέπει να κάνουμε όσο πιο συχνά γίνεται τους παρακάτω απλούς ελέγχους:

Έλεγχος πίεσης ελαστικών.

Θα πρέπει να ελέγχουμε την πίεση τακτικά, τουλάχιστον μία φορά ανά δύο βδομάδες. Η σωστή πίεση παίζει καθοριστικό ρόλο στην διάρκεια ζωής των ελαστικών και στην ασφαλή απόδοσή τους. Μην ξεχνάτε την ρεζέρβα!

Έλεγχος για φθορές.

Τα ελαστικά παθαίνουν ζημιές χωρίς να είναι άμεσα αντιληπτές από τον οδηγό. Ελέγχετε τα λάστιχα σας οπτικά και αν κάτι δεν σας φαίνεται σωστό ζητήστε την γνώμη ενός επαγγελματία.

Έλεγχος βάθους πέλματος.

Σύμφωνα με την νομοθεσία το ελάχιστο βάθος πέλματος είναι 1,6mm. Τα ελαστικά έχουν δείκτες φθοράς πάνω στο πέλμα.

Πέρα από αυτό το όριο το λάστιχο είναι ακατάλληλο για χρήση σε βρεγμένο δρόμο και η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος αυξάνεται δραματικά όπως φαίνεται και στην παρακάτω ‘ενδεικτική’ γραφική παράσταση.

Όλα τα ελαστικά φέρουν στα πλαϊνά τους πληροφορίες για τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους, τον κατασκευαστή τους, τις διαστάσεις τους, την ημερομηνία κατασκευής τους κ.α. καθώς και σημαντικούς δείκτες που θα πρέπει να λάβουμε υπόψην μας πριν επιλέξουμε κάποιο ελαστικό. Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται όλες αυτές οι πληροφορίες τις οποίες θα βρείτε με τη μορφή συμβόλων στα ελαστικά σας.

Η ημερομηνία κατασκευής βρίσκεται στο τέλος μιας ακολουθίας συμβόλων η οποία αρχίζει πάντα με τα γράμματα DOT (Department Of Transport) και αποτελείται από 4 ψηφία.


Τα 2 πρώτα αφορούν την εβδομάδα κατασκευής και τα 2 τελευταία το έτος κατασκευής. Στο παράδειγμα της παραπάνω εικόνας (‘4807’), το ελαστικό κατασκευάστηκε την 48η βδομάδα του 2007, δηλαδή την τελευταία βδομάδα του Νοεμβρίου, του έτους 2007.

Τα ελαστικά μας δίνουν επίσης πληροφορίες για:

  • τον κατασκευαστή του ελαστικού
  • τις προδιαγραφές χρήσης του: σύμβολο χιονοστιβάδας ή αρχικά Μ-S για χειμερινά ελαστικά, καμία σήμανση για τα υπόλοιπα, REINFORCED ή Extra LOAD (XL) για ενισχυμένα ελαστικά
  • τον δείκτη φθοράς πέλματος (TWI= Tread Wear Indicator). Ο δείκτης αυτός είναι μικρές εξογκώσεις κατανεμημένες ομοιόμορφα στην περιφέρεια του ελαστικού στις κύριες διαμήκεις αυλακώσεις του πέλματος, οι οποίες είναι στο ίδιο επίπεδο με το πέλμα, όταν το πέλμα που απομένει φτάσει στο 1,6mm
  • την ύπαρξη (Tube Type) ή όχι (Tubeless) αεροθάλαμου
  • την χώρα έγκρισης και ένδειξης συμμόρφωσης με κανονισμούς της Ε.Ε (Ε4 σε κύκλο όπου ο αριθμός μετά το Ε είναι η χώρα έγκρισης) ακολουθούμενος από τον αριθμό έγκρισης
  • την ένδειξη SSR (Self Supporting Runflat), οδήγηση με σκασμένο λάστιχο
  • τους Κωδικούς Προτύπων Ασφαλείας DOT. Οι κωδικοί είναι της μορφής: DOT ‘xx’ ‘yy’ ‘zzzz’ όπου ‘DOT’ σημαίνει ότι τα ελαστικά πληρούν ή υπερκαλύπτουν τα πρότυπα ασφαλείας του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ, ‘xx’ ο κατασκευαστής κωδικός του εργοαστασίου όπως ορίζεται από το DOT (στην περίπτωση της παρακάτω φωτογραφίας το ‘ΧΒ’), ‘yy’ o κωδικός διάστασης του ελαστικού (στο παράδειγμα της παρακάτω φωτογραφίας είναι το ‘ΕΗ’) και ‘zzzz’ διάφορα προαιρετικά σύμβολα του κατασκευαστή (‘Ε241’ για το παράδειγμα της παρακάτω φωτογραφίας).

  • Treadwear-Traction-Temperature

1) Φθορά πέλματος (Treadwear): Η κατηγορία φθοράς πέλματος είναι μία συγκριτική κατάταξη και βασίζεται στον συντελεστή φθοράς του ελαστικού όταν δοκιμάζεται υπό ελεγχόμενες συνθήκες σε ειδική πίστα δοκιμών. Παίρνει τιμές από 60 έως 700 σε βήματα των 20. Όσο μεγαλύτερος αυτός ο δείκτης τόσο μεγαλύτερη αντοχή και άρα διάρκεια ζωής έχει το εν λόγω πέλμα. Οι σχετικές επιδόσεις των ελαστικών εξαρτώνται από τις πραγματικές συνθήκες χρήσης τους, όμως, μπορεί να απέχουν πολύ από το πρότυπο, λόγω διαφορών στις οδηγικές συνήθειες, στον τρόπο χρήσης, στα χαρακτηριστικά του οδοστρώματος και το κλίμα.

2) Έλξη (Traction): Οι κατηγορίες έλξης από μέγιστη μέχρι ελάχιστη, είναι: AA, A, B, και C. Υψηλός δείκτης ΑΑ σημαίνει ότι το όχημα θα σταματήσει σε μικρότερη απόσταση σε στεγνό ή και σε βρεγμένο οδόστρωμα από ένα άλλο όχημα που φέρει ελαστικά με χαμηλότερο δείκτη έλξης. Αναλυτικά:

  • Δείκτης Traction AA: Το ελαστικό συμπεριφέρθηκε άψογα και στις 2 επιφάνειες (στεγνό-βρεγμένο).
  • Δείκτης Traction A : Το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά και στις 2 επιφάνειες (στεγνό-βρεγμένο).
  • Δείκτης Traction Β: Το ελαστικό συμπεριφέρθηκε ικανοποιητικά στη μία επιφάνεια (στεγνό ή βρεγμένο).
  • Δείκτης Traction C: Το ελαστικό είχε χαμηλή απόδοση και στις 2 επιφάνειες (στεγνό-βρεγμένο),

3) Θερμοκρασία (Temperature): Ο δείκτης θερμοκρασίας βαθμονομεί την ικανότητα αντίστασης του ελαστικού στην ανάπτυξη θερμότητας η οποία θερμότητα επηρεάζει την διάρκεια ζωής του ελαστικού.
Η βαθμονόμηση έχει ως εξής :

  • Δείκτης ‘Temperature A’: Ο μέγιστος (και καλύτερος) δείκτης θερμοκρασίας, που δείχνει ότι κατά τον έλεγχο το ελαστικό άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 187 km/h για μισή ώρα.
  • Δείκτης ‘Temperature B’ : Το ελαστικό πέρασε τα 160 km/h για μισή ώρα αλλά όχι τα 187 km/h.
  • Δείκτης ‘Temperature C’ : Ο ελάχιστος (και συνεπώς χειρότερος) δείκτης θερμοκρασίας που δείχνει ότι το ελαστικό δεν άντεξε κίνηση σε ταχύτητα 160 km/h για μισή ώρα.

Για να κυκλοφορήσει ένα ελαστικό στην αγορά θα πρέπει τουλάχιστον να έχει δείκτη θερμοκρασίας “C”.

Αποτελείται από ένα νούμερο και εντοπίζεται συνήθως μετά την αναγραφή της διάστασης των ελαστικών και πάντα πριν τον δείκτη ταχύτητας. Το νούμερο αντιστοιχεί στο μέγιστο βάρος-φορτίο που μπορεί να μεταφέρει ένα ελαστικό στις επιτρεπόμενες συνθήκες ταχύτητας και πίεσης.

Δείκτης Φορτίου (Load Index ‘LI’) – Μέγιστο Φορτίο ανά ελαστικό σε kg
LI – Kg LI – Kg LI – Kg LI – Kg LI – Kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 590 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 137 94 670 109 1030 124 1600

Αποτελείται από ένα λατινικό γράμμα και τον εντοπίζουμε αμέσως μετά τον δείκτη φορτίου στο προφίλ του ελαστικού. Κάθε γράμμα αντιστοιχεί και σε διαφορετική μέγιστη ταχύτητα κύλισης.

Σύμβολο ταχύτητας Μέγιστη ταχύτητα χλμ./ώρα Μίλια/ ώρα
L 120 75
M 130 81
N 140 87
P 150 93
Q 160 99
R 170 106
S 180 112
T 190 118
H 210 130
V 240 149
W 270 168
Y 300 186
ZR 340 211

Οι διαστάσεις του ελαστικού είναι της μορφής Α/B RΓ. Ο προσδιορισμός του ‘ύψους’ μας ενδιαφέρει για την επιλογή ισοδύναμου ελαστικού ώστε να αποφύγουμε το προς αντικατάσταση ελαστικό να εμποδίζει την κίνηση του τροχού.

Το Α συμβολίζει το πλάτος του πέλματος, μετρημένο σε χιλιοστά (mm). Το Β συμβολίζει το προφίλ του ελαστικού, δηλαδή το πόσο τοις εκατό του πλάτος του πέλματος είναι το πλαϊνό μέρος του ελαστικού. Το R είναι το αρχικό του ‘Radial’ (‘ακτινωτός’) και συμβολίζει τον τύπο κατασκευής του ελαστικού και τέλος το Γ συμβολίζει την διάσταση της ζάντας μετρημένη σε ίντσες (in).

Παράδειγμα: 225/45 R17

Το 225 είναι το πλάτος του πέλματος σε χιλιοστά (mm), το προφίλ είναι 225×45%=101,25mm και η διάσταση της ζάντας 17 ίντσες ή 17×25,4 (μετατροπή της ίντσας σε χιλιοστά) =431,8mm. Συνολικά το ‘ύψος’ του ελαστικού βγαίνει από τον παρακάτω τύπο:

που για το παράδειγμά μας είναι είναι:

Σύμφωνα με την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όλα τα ελαστικά από το Νοέμβριο του 2012 και έπειτα, θα πρέπει να φέρουν ετικέτα σήμανσης στην οποία θα απεικονίζονται πληροφορίες για τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά και την ασφάλειά τους. Οι πληροφορίες αυτές είναι βασισμένες σε 3 κριτήρια που αφορούν την κατανάλωση καυσίμου, την απόδοση φρεναρίσματος σε βρεγμένο οδόστρωμα και τον εκπεμπόμενο θόρυβο κατά την κύλιση, με σκοπό την αύξηση της οδικής ασφάλειας και την μείωση της ρύπανσης.

  • Κατανάλωση καυσίμου

    

Πως επηρρεάζει άραγε την κατανάλωση καυσίμου ένα ελαστικό; Όσο μεγαλύτερη αντίσταση στην κύλιση παρουσιάζει ένα ελαστικό τόσο μεγαλύτερη δύναμη απαιτείται για να κυλίσει. Οπότε ένα ελαστικό με χαμηλή αντίσταση κύλισης, κυλάει πιο εύκολα και απαιτεί λιγότερο καύσιμο, καθώς δαπανάται μικρότερη ποσότητα ενέργειας σε τριβή και θερμότητα. Το ελαστικό αυτό γίνεται πιο αποδοτικό και άρα συνεισφέρει περισσότερο στην εξοικονόμηση καυσίμου. Η αποδοτικότητα καυσίμου ταξινομείται από το Α έως το G (το D δεν χρησιμοποιείται στα επιβατικά αυτοκίνητα) σε μια κλίμακα με χρωματιστή κωδικοποίηση. Το Α (πράσινο) είναι ο υψηλότερος δείκτης αποδοτικότητας καυσίμου και το G (κόκκινο) ο χαμηλότερος.
Σίγουρα κάποιος θα αναρωτηθεί ‘υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά ή αξίζει να επενδύσω σε ένα πιο αποδοτικό ελαστικό;’ Η διαφορά ανάμεσα στους δείκτες Α και G μπορεί να σημαίνει και μείωση στην κατανάλωση καυσίμου ακόμα και μέχρι 7,5% η οποία ισούται περίπου με 6lt καυσίμου σε κάθε 1000 χιλιόμετρα.

  • Πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα

   

Το ελαστικό είναι το μοναδικό σημείο επαφής του οχήματος με το δρόμο. Για αυτό το λόγο το ελαστικό πρέπει να κρατάει αυτήν την επαφή συνεχώς σε στεγνό αλλά ακόμα περισσότερο σε βρεγμένο δρόμο χωρίς να ολισθαίνει. Οι δείκτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την πρόσφυση, εστιάζουν μόνο στην απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος σε βρεγμένο οδόστρωμα. Ένα ελαστικό με υψηλό δείκτη πρόσφυσης ακινητοποιείται σε βρεγμένο δρόμο σε μικρότερη απόσταση από ένα με χαμηλότερο, όταν εφαρμόζεται πλήρες φρενάρισμα. Οι δείκτες ταξιονομούνται από Α έως G, με Α τον υψηλότερο δείκτη και G τον χαμηλότερο. Ένα όχημα με δείκτη πρόσφυσης Α σε βρεγμένο οδόστρωμα ακινητοποιείται έως και σε λιγότερο από 18 μέτρα σε σχέση με ένα λάστιχο με δείκτη πρόσφυσης G. Σημειώνουμε πως οι δείκτες D και G δεν χρησιμοποιούνται στα επιβατικά οχήματα.

  • Εκπεμπόμενος θόρυβος κατά την κύλιση

    

Θόρυβο δεν παράγει μόνο ο κινητήρας του οχήματος κατά την κίνησή του αλλά και το ελαστικό. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θεσμοθετήσει δείκτες που απεικονίζουν την στάθμη του εκπεμπόμενου θορύβου του ελαστικού προς το περιβάλλον σε ντεσιμπέλ (dB) με βάση τα επικείμενα ευρωπαϊκά όρια θορύβου. Όσο μικρότερη η στάθμη θορύβου τόσο μικρότερη και η ηχορύπανση. Οι δείκτες αυτοί ταξινομούνται σε 3 κατηγορίες με βάση τα ‘μαύρα κύματα’ πάνω στην ετικέτα. Όχημα με:
• 1 μαύρο κύμα: Αθόρυβο (3 dB ή περισσότερα κάτω από το μελλοντικό ευρωπαϊκό όριο)
• 2 μαύρα κύματα: Μέτριο (μεταξύ του μελλοντικού ευρωπαϊκού ορίου και 3 dB παρακάτω)
• 3 μαύρα κύματα: Θορυβώδες (πάνω από το μελλοντικό ευρωπαϊκό όριο)
Προσπαθούμε να επιλέγουμε ελαστικά με χαμηλή στάθμη εκπομπής θορύβου διότι έτσι μειώνουμε δραστικά την ηχορύπανση του περιβάλλοντος. Επίσης να έχετε υπόψην σας πως επειδή η στάθμη θορύβου μετριέται σε λογαριθμική κλίμακα, μία μικρή αύξηση της εκπεμπόμενης στάθμης θορύβου αντιστοιχεί σε διπλάσια ένταση εξωτερικού θορύβου που παράγει το ελαστικό.

Η νέα αυτή ετικέτα μας δίνει πληροφορίες για τα 3 αυτά κριτήρια τα οποία όμως δεν είναι και τα μοναδικά. Στις συνηθέστερες δοκιμές ελαστικών λαμβάνονται υπόψην επιπλέον κριτήρια όπως η ευστάθεια στην οδήγηση, ο χειρισμός, η διαμήκης και εγκάρσια υδρολίσθηση, το κράτημα, η φθορά και η υψηλή ταχύτητα, σε δοκιμές που πραγματοποιούνται τόσο σε στεγνό όσο και σε βρεγμένο οδόστρωμα. Πριν επιλέξετε λοιπόν ελαστικά καλό θα ήταν να κάνετε μια έρευνα αγοράς και να πάρετε πληροφόρηση για αυτά όχι μόνο από την ετικέτα αλλά και από δημοσιεύσεις, σε έγκυρα περιοδικά, των δοκιμών τους, που λαμβάνουν υπόψην όλους τους παράγοντες απόδοσης και φυσικά τη σχέση απόδοσης-τιμής.

Πίσω στα Tips

About The Author

Related Posts