Ποιοι αισθητήρες συλλέγουν δεδομένα για τον έλεγχο των συστημάτων λίπανσης, ψύξης και τροφοδοσίας;
Δες τώρα, ποιοι αισθητήρες είναι υπεύθυνοι για τη σωστή λίπανση και ψύξη του μοτέρ σου.

Αισθητήρες λίπανσης: Το «Α» και το «Ω»…
Χωρίς λιπαντικό ένας κινητήρας θα μπορούσε να λειτουργήσει για ελάχιστο χρόνο. Συνεπώς, ο έλεγχος του συστήματος λίπανσης είναι πολύ σημαντικός για τη απροβλημάτιστη λειτουργία του. Κάπου εδώ έρχονται οι αισθητήρες, που συλλέγουν δεδομένα για τη θερμοκρασία λαδιού, την πίεση και τη στάθμη του. Ξεκινώντας από τον αισθητήρα θερμοκρασίας λαδιού, πρόκειται για μία συσκευή που βρίσκεται συνήθως στη βάση του κάρτερ λιπαντικού. Ουσιαστικά είναι μία θερμοαντίσταση που έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τη θερμοκρασία του υγρού, όταν αυτή βρίσκεται σε εύρος από -40 βαθμούς Κελσίου μέχρι 150. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα συνηθίζεται ο αισθητήρας θερμοκρασίας, που στην προκειμένη περίπτωση ονομάζεται «θερμικός αισθητήρας στάθμης λαδιού», να υπολογίζει και τη στάθμη του λιπαντικού μέσου. Για να γίνει κάτι τέτοιο, ο αισθητήρας διαθέτει έναν πυκνωτή, του οποίου η χωρητικότητα μεταβάλλεται ανάλογα και με στάθμη του υγρού. Προφανώς, όσο μειώνεται η στάθμη, τόσο μειώνεται και η χωρητικότητα του πυκνωτή. Τέλος, αν η θερμοκρασία και η στάθμη του λιπαντικού βρίσκονται σε φυσιολογικά επίπεδα, η τελευταία εξίσου σημαντική παράμετρος είναι η πίεση του λαδιού. Αν μειωθεί αρκετά (συνήθως κάτω από τα 0,5 bar) σημαίνει ότι το λιπαντικό δεν μπορεί να φτάσει σε όλα τα μέρη του κινητήρα, κάτι που μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες. Για τη μέτρησή της χρησιμοποιούνται συνήθως αισθητήρες ποτενσιομετρικού τύπου.

Ξέρετε ότι

– Οι αισθητήρες έχουν βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό τον τομέα της ασφάλειας, αφού χωρίς αυτούς δεν θα υπήρχε το ABS, το ESP, αλλά ούτε καν οι αερόσακοι, μιας και η ενεργοποίησή τους εξαρτάται από αισθητήρες που αντιλαμβάνονται τους κραδασμούς μιας ισχυρής πρόσκρουσης.
– Σημαντικός είναι ο ρόλος των αισθητήρων στον τομέα της άνεσης. Η αυτόματη ενεργοποίηση των φωτιστικών σωμάτων και των υαλοκαθαριστήρων επιτυγχάνεται με τη χρήση αισθητήρων.
– Όλο και περισσότερες εταιρείες αναπτύσσουν συστήματα αυτόνομης οδήγησης. Κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται με αμέτρητους αισθητήρες, οι οποίοι συλλέγουν δεδομένα από τη διαδρομή και το αυτοκίνητο.

Αισθητήρες του συστήματος ψύξης

Αντίστοιχοι αισθητήρες με αυτούς του συστήματος λίπανσης υπάρχουν και για το κύκλωμα ψύξης του κινητήρα. Η σωστή στάθμη του ψυκτικού είναι απαραίτητη για να μην παρουσιαστεί υπερθέρμανση του κινητήρα και ο αντίστοιχος αισθητήρας είναι συνήθως ένας πλωτήρας συνδεδεμένος με ποτενσιόμετρο. Για τη μέτρηση της θερμοκρασίας του ψυκτικού μέσου υπάρχει ένας αισθητήρας που τοποθετείται στο «σώμα» του κινητήρα. Αποτελείται από μία θερμοαντίσταση αρνητικού θερμικού συντελεστή και από μία απλή αντίσταση. Ανάλογα με τη θερμοκρασία που αντιλαμβάνεται στέλνει αντίστοιχη τάση στην ECU και αυτή με τη σειρά της καθορίζει το χρόνο ανάφλεξης, το χρόνο ψεκασμού, ενώ μέσω των παραπάνω δεδομένων ενεργοποιείται/απενεργοποιείται ο ανεμιστήρας.

Αισθητήρες στο σύστημα τροφοδοσίας

Σίγουρα θα έχετε ακούσει και στο παρελθόν για την «πεταλούδα». Πρόκειται για ένα εξάρτημα που παλαιότερα έπαιρνε κίνηση από μία ντίζα. Σήμερα, όμως, το άνοιγμα της πεταλούδας γκαζιού πραγματοποιείται με έναν ηλεκτροκινητήρα. Κάπου εδώ εμφανίζεται ο αισθητήρας θέσης της πεταλούδας γκαζιού. Είναι τοποθετημένος στο «σώμα» της πεταλούδας, αποτελείται από δύο ποτενσιόμετρα και ανάλογα με τη θέση της πεταλούδας πληροφορεί την ECU στέλνοντας σήματα τάσης (0-5 Volts).
Άλλος ένας αισθητήρας, και ίσως ο πιο γνωστός, είναι αυτός που μετρά την ποσότητα καυσίμου που βρίσκεται στο ντεπόζιτο. Όπως και στην περίπτωση του συστήματος ψύξης, έτσι κι εδώ υπάρχει ένας πλωτήρας συνδεδεμένος με ποτενσιόμετρο. Βέβαια, λόγω των συχνών φθορών, αρκετοί κατασκευαστές προτιμούν μία διαφορετική κατασκευή που αποτελείται από έναν μαγνήτη και κάποιες επαφές. Ο μαγνήτης κινείται ανάλογα με τη στάθμη του υγρού πάνω στη διάταξη των στοιχείων. Με κάθε επαφή σε ένα στοιχείο, προσδιορίζεται η στάθμη του καυσίμου στο ρεζερβουάρ.

Τι μέλλει γενέσθαι;

Η πορεία της τεχνολογίας στον χώρο του αυτοκινήτου έχει αποδείξει ότι τα ηλεκτρικά συστήματα αντικαθιστούν όλο και περισσότερο τα μηχανικά, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με το ηλεκτρονικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό. Συνεπώς, είναι απαραίτητη η χρήση αισθητήρων ώστε να συλλέγονται τα δεδομένα και να αξιολογούνται από την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου. Μπορεί σε αυτή τη σειρά τεχνικών κειμένων να αναλύσαμε τη λειτουργία σημαντικών αισθητήρων, αλλά θα πρέπει να γνωρίζουμε πως ένα σύγχρονο αυτοκίνητο εξοπλίζεται από αμέτρητους αισθητήρες που έχουν διάφορες «αποστολές», από τη μέτρηση της πίεσης των ελαστικών και την αυτόματη ενεργοποίηση των φωτιστικών σωμάτων, μέχρι την ενεργοποίηση συστημάτων ασφαλείας όπως το ABS και το ESP. Το μόνο σίγουρο είναι ότι με αυτή την τάση αυτοματοποίησης, τα «αισθητήρια» των αυτοκινήτων στα μέλλον θα πληθύνουν ακόμα περισσότερο!

Πηγή: https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Aisthhthres-aytokinhtoy-Meros-2o_146891.asp