Κάθε πότε γίνεται ο Τεχνικός Έλεγχος και γιατί;
Το αυτοκίνητο είναι το βασικό µέσο µεταφοράς στην καθηµερινότητά µας. Ακόµα και αν δεν το καταλαβαίνουµε, αθροιστικά στη ζωή µας περνάµε πολύ χρόνο µέσα στο αγαπηµένο µας µεταφορικό µέσο. Σύµφωνα µε έρευνες, ένας µέσος άνθρωπος ξοδεύει 1.099 από τις 28.834 µέρες της ζωής του πίσω από το τιµόνι. Βασικό µέρος, λοιπόν, της ευθύνης που έχουµε απέναντι στον εαυτό µας, τους συνεπιβάτες µας και τους διερχόµενους οδηγούς, είναι να διενεργούµε τους απαραίτητους τεχνικούς ελέγχους του οχήµατος µας, στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχηµάτων (ΚΤΕΟ), για να διασφαλίζουµε την ασφαλή µετακίνησή µας µέσα και έξω από τις πόλεις.
Όλα τα οχήματα, σύμφωνα με το νόμο 3346/2016, πρέπει να περνούν από Τεχνικό Έλεγχο τέσσερα χρόνια μετά την πρώτη άδεια κυκλοφορίας τους. Η ημερομηνία αυτή μπορεί να «παραταθεί» για περίπου μία εβδομάδα.
Δηλαδή, εάν το όχημά σας το έχετε αγοράσει στις 20 Δεκεμβρίου του 2018, πρέπει να περάσει ΚΤΕΟ μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου του 2022.
Εν συνεχεία, ο περιοδικός τεχνικός έλεγχος των οχημάτων πρέπει να γίνεται κάθε δύο χρόνια (το αργότερο εντός 7 ημερολογιακών ημερών από την ακριβή ημερομηνία λήξης του προηγούμενου KTEO). Καλό είναι, λοιπόν, να εντάξουμε στον προγραμματισμό μας τον τεχνικό έλεγχο για να αποφύγουμε τυχόν ζημιά ή ένα τσουχτερό πρόστιμο μετά από έλεγχο της τροχαίας ή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Αξίζει να σημειώσουμε ότι πολλά ΚΤΕΟ, πλέον, ενημερώνουν με e-mail και sms τους πελάτες τους για να μη χάνουν την προθεσμία ελέγχου. Επιπλέον, τα ΚΤΕΟ βγάζουν και την κάρτα καυσαερίων ανεξάρτητα από τον τεχνικό έλεγχο.
Ποια δικαιολογητικά χρειαζόμαστε;
Όταν πάμε για τον τεχνικό έλεγχο, πρέπει να έχουμε μαζί μας ταυτότητα ή διαβατήριο, την άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου ή επικυρωμένο φωτοαντίγραφο από υπηρεσία μεταφορών. Επίσης, αν το όχημα έχει δηλωμένο καύσιμο το υγραέριο, χρειάζεται άδεια που να αναγράφεται το υγραέριο, προηγούμενο δελτίο ΚΤΕΟ και αντίγραφο της υπεύθυνης δήλωσης ελέγχου εγκατάστασης.
Τί ελέγχουν τα Κέντρα στο αυτοκίνητο;
• Εξωτερικά το όχημα για οξειδώσεις και χτυπήματα
• Ταυτοποιείται το όχημα με τα υπόλοιπα στοιχεία όπως είναι οι πινακίδες και ο αριθμός του πλαισίου και του κινητήρα
• Μετρούνται οι εκπεμπόμενοι ρύποι προκειμένου να διασφαλιστεί ότι είναι στο πλαίσιο που ορίζεται από την ελληνική νομοθεσία
• Την σύγκλιση-απόκλιση των τροχών του οχήματος
• Την απόδοση των φρένων και του χειρόφρενου • Την απόδοση της ανάρτησης • Τα φώτα του οχήματος
• Τη ρεζέρβα και τον εξοπλισμό με πυροσβεστήρα, τρίγωνο, φαρμακείο • Τα ελαστικά • Τα τακάκια
• Την εξάτμιση Ο έλεγχος, κατά μέσο όρο, στα επιβατηγά οχήματα διαρκεί περίπου μισή ώρα.
Τί γίνεται σε περίπτωση επανελέγχου;
Ο έλεγχος, κατά μέσο όρο, στα επιβατηγά οχήματα διαρκεί περίπου μισή ώρα.Όταν τελειώσει, τα ενδεχόμενα είναι δύο: να ολοκληρωθεί ο έλεγχος και όλα να είναι όπως πρέπει ή να χρειαστεί να γίνει επανέλεγχος. Στη δεύτερη περίπτωση έχουν διαπιστωθεί σοβαρές ελλείψεις και χρειάζονται επισκευές. Το ΚΤΕΟ μας δίνει 20 ημέρες για τον επανέλεγχο και την έκδοση του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου και σε περιπτώσεις εκτεταμένων ζημιών τα κέντρα δίνουν επιπλέον 10 ημέρες.
Τί γίνεται όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία;
Παίρνουμε το Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου του οχήματός μας, το οποίο και αναγράφει σε ποια κατάσταση βρίσκεται το όχημά μας, καθώς επίσης και την επόμενη ημερομηνία για τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Αν το βιβλιαράκι χαθεί, το ζητάμε ξανά από την εταιρεία ελέγχου που είχε πραγματοποιήσει το σχετικό έλεγχο.
Τί πληρώνουμε όταν είμαστε εκπρόθεσμοι;
Πέρα από το πρόστιμο που μπορεί να μας επιβάλλει η τροχαία ή τον εντοπισμό μας στις διασταυρώσεις ηλεκτρονικών αρχείων από την ΑΑΔΕ, πληρώνουμε επιπλέον παράβολο υπέρ του δημοσίου για τον εκπρόθεσμο έλεγχο. Έτσι, εάν καθυστερήσουμε τον έλεγχο:
• Για 30 ημέρες, πληρώνουμε πρόστιμο 16 ευρώ
• Από 30 μέρες μέχρι και 6 μήνες, πληρώνουμε πρόστιμο 33 ευρώ •
Από 6 μήνες και πάνω, πληρώνουμε πρόστιμο 65 ευρώ
Τέλος, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι, πλέον, στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου καταγράφονται και τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το όχημα με σκοπό να καταπολεμηθεί το μείζον ζήτημα των «γυρισμένων χιλιομέτρων» στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα