Η έναρξη της σχολικής χρονιάς σηματοδοτεί την επιστροφή των μαθητών στα θρανία αλλά και στις γνώριμες διαδρομές από και προς το σχολείο. Οι αποστάσεις που διανύουν τα παιδιά είναι συχνά μικρές και η διαδρομή σπίτι-σχολείο γίνεται γρήγορα οικεία, ωστόσο δε θα πρέπει να ξεχνάμε τη σημασία της σωστής εκπαίδευσης για την ασφαλή μετακίνηση των μαθητών όλων των ηλικιών, ακόμα και μετά την ηλικία όπου τα παιδιά μπορούν πλέον να κινούνται με τα πόδια, τα ΜΜΜ ή και δικά τους μέσα (π.χ. ποδήλατο) χωρίς την επίβλεψη του γονέα.

Για τους γονείς που τα παιδιά τους θα πάνε πρώτη φορά στο σχολείο, είναι εξαιρετικά σημαντικό να αφιερώσουν χρόνο στην κατάλληλη εκπαίδευση και καθοδήγησή τους. Για τα μικρά παιδιά, κάθε διαδρομή από το σπίτι προς στο σχολείο αποτελεί μια πολύτιμη μαθησιακή εμπειρία και ένα μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής. Μέσω αυτής της καθημερινής πρακτικής τα παιδιά εξοικειώνονται με το οδικό περιβάλλον, μαθαίνουν τη σημασία των σημάτων που ορίζουν την κυκλοφορία, μαθαίνουν να σέβονται τους άλλους χρήστες του δρόμου και, παράλληλα, εμπλουτίζεται ο κόσμος των εμπειριών τους. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι εξίσου σημαντικός με εκείνον του γονέα στην ανάπτυξη κυκλοφοριακής αγωγής και την καλλιέργεια θετικών προτύπων οδικής και οδηγικής συμπεριφοράς στα παιδιά!

Συμβουλές για τους γονείς

Οι γονείς μπορούν να αξιοποιήσουν κάθε ευκαιρία για να εξασκηθούν με το παιδί τους στους Κανόνες Οδικής Ασφάλειας. Προσοχή όμως! Ενώ είναι σημαντικό για τα παιδιά να γνωρίζουν τους κανόνες οδικής ασφάλειας, δε θα πρέπει να δοθούν σε μικρά παιδιά περισσότερες πληροφορίες από όσες μπορούν να κατανοήσουν και να διαχειριστούν. Μερικοί βασικοί κανόνες οδικής ασφάλειας για όλα τα παιδιά, που μπορούν να τους μάθουν οι γονείς, είναι οι εξής:
* Διδάξτε στα παιδιά σας να αναγνωρίζουν τα βασικά οδικά σήματα.
* Υπενθυμίστε τακτικά στα παιδιά σας το «χρυσό» κανόνα πριν διασχίσουν κάποια διάβαση: ΣΤΑΜΑΤΩ – ΚΟΙΤΑΖΩ – ΔΙΑΣΧΙΖΩ ΤΟ ΔΡΟΜΟ.
* Εξηγήστε στο παιδί σας ότι δε θα είναι πάντα σε θέση να βλέπει κάποιο αυτοκίνητο, οπότε πρέπει να χρησιμοποιεί και την ακοή του και όχι μόνο την όρασή του.
* Μάθετε στο παιδί σας ότι πρέπει πάντα να περπάτα στο πεζοδρόμιο και να διασχίζει το δρόμο μόνο από τη διάβαση πεζών.
* Τα παιδιά είναι ενθουσιώδη, και μπορεί να τρέξουν για να συναντήσουν κάποιον ή για να φτάσουν σε κάποιο σημείο που τα ενδιαφέρει π.χ. στις κούνιες. Μάθετε στο παιδί σας ότι ποτέ δε βιαζόμαστε όταν είμαστε στο δρόμο, γιατί είναι επικίνδυνο.
* Δεν παίζουμε στο δρόμο, γιατί υπάρχει πάντα ο κίνδυνος ενός διερχόμενου οχήματος.

Επιπλέον, ειδικά προς γονείς:
* Συνοδεύετε τα παιδιά στο σχολείο τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 8 ετών.
* Αναζητήστε την πιο ασφαλή διαδρομή για να φθάσει και να επιστρέψει το παιδί από το σχολείο του.
* Περπατήστε μαζί με το παιδί σας στις διαδρομές και διαβάσεις προς και από το σχολείο. Κινηθείτε σε δρόμους που έχουν διάβαση πεζών, φανάρι και ειδική σήμανση. Αποφύγετε, όπου είναι εφικτό, τους μεγάλους και πολυσύχναστους δρόμους.
* Όταν καταλήξετε στην πιο κατάλληλη διαδρομή, φροντίστε να τη διανύσετε πολλές φορές μαζί του, έτσι ώστε να του αποτυπωθεί σωστά.
* Μάθετε στο παιδί σας να αντιλαμβάνεται σωστά πότε ένα όχημα είναι μακριά ή κοντά του.
* Ενθαρρύνετε τα παιδιά να παρατηρούν τα οχήματα, τη σήμανση και να στέκονται πάντα σε ασφαλές σημείο στο πεζοδρόμιο.
* Κρατάτε πάντα από το χέρι το παιδί σας που πρέπει να βαδίζει στην εσωτερική πλευρά του πεζοδρομίου.
* Μάθετε στο παιδί σας ότι ακόμα και στις διαβάσεις των πεζών πρέπει να είναι εξίσου προσεκτικό. Ακόμη και αν το φανάρι είναι πράσινο, ελέγχει δεξιά και αριστερά το δρόμο.
* Φορέστε στο παιδί ανοιχτόχρωμα ρούχα και τσάντες με ανακλαστικά στοιχεία κατά τη μετακίνησή σας κυρίως τις απογευματινές και βραδινές ώρες.
* Συζητήστε με το παιδί τους κινδύνους που ενδεχομένως αντιμετωπίζει στο οδικό περιβάλλον.
* Φίλοι και πρότυπα (Peer pressure) Τα παιδιά αντιγράφουν τους φίλους τους, έτσι μερικές φορές συμπεριφέρονται με μη ασφαλή τρόπο (σπρώξιμο, ριψοκίνδυνα κόλπα με ποδήλατα κλπ). Συζητούμε με τα παιδιά για τον κίνδυνο που ενέχουν αυτές οι ριψοκίνδυνες συμπεριφορές και ότι δεν χρειάζεται να υιοθετούν τέτοιες συμπεριφορές για να είναι αποδεκτοί από τους συνομηλίκους τους.

Είναι σημαντικό επίσης να γνωρίζουμε τη φυσιολογία του παιδικού σώματος:
* Όραση: Η όραση των παιδιών δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως πριν τα 16 τους χρόνια. Έχουν αδύναμη περιφερειακή όραση και αργή εστίαση των ματιών, ιδίως μέχρι τα 8 τους χρόνια.
* Ακοή: Στα μικρά παιδιά η ακοή δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως, έτσι δυσκολεύονται να εντοπίσουν την κατεύθυνση των ήχων με ακρίβεια ή και να ακούσουν το πλήρες φάσμα των ήχων.
* Διάπλαση: Τα παιδιά είναι μικρότερα σε διάπλαση από ό,τι οι ενήλικες, έτσι δεν γίνονται άμεσα ορατά από τους οδηγούς όταν βρίσκονται μπροστά από σταθμευμένα αυτοκίνητα, εμπόδια κ.ά.

Καλή σχολική χρονιά με Ασφάλεια, Υγεία και Πρόοδο!

Πηγή: https://www.ioas.gr/teleutaia_nea/4326/Gia_mia_akomi_Scholiki_Chronia_to_I.O.AS._Panos_Mulonas_einai_dipla_stous_mathites_me_stocho_tin_ugeia_kai_tin_asfaleia_sto_dromo.htm/